Veranderen met lef, kost tijd in besef
dinsdag 16 juli 2024
Ricoh heeft wereldwijd naamsbekendheid verkregen als leverancier van kantoor- en productieprinters. Maar wat als de bedrijfsfilosofie is veranderd? Hoe zorg je ervoor dat de naam Ricoh als associatie met alleen het leveren van printers los wordt geweekt? Want Ricoh Document Center Haaglanden is met onderscheidend vermogen een andere weg ingeslagen. Al een aantal jaar lang ondersteunen zij bedrijven bij hun IT-behoeften en digitale transformatie. Zij verzekeren bedrijven van een toekomstbestendige werkplekomgeving in een veilige en betrouwbare infrastructuur.

Met het inzetten van een andere koers hebben algemeen directeur Carl Smink en Gert-Wim Zandbergen op 1 april 2023 de handen ineen- geslagen als zakenpartners. Carl heeft 37 jaar brede ervaring in deze markt. Gert-Wim begon 12 jaar geleden als junior accountmanager bij Ricoh Document Center Haaglanden. Ik spreek twee mannen met een missie, die elkaar feilloos aanvoelen en hetzelfde doel voor ogen hebben.
Ondernemerschap vanuit de garage
Carl vertelt: “Ricoh Nederland heeft in verschillende regio’s ondernemers aangesteld voor de sales. Ik startte dit agentschap in 2009 vanuit mijn eigen garage met een behoorlijke klantenportefeuille.” Al snel had Carl meer mensen en ruimte nodig. Een jaar later huurde hij de boven- verdieping van een kantoorpand in Noordwijk.
Inmiddels is het bedrijf sterk gegroeid en zijn twee kantoorpanden omgetoverd tot een inspirerende werkomgeving, voorzien van de nieuwste technologieën. Gert-Wim heeft de ontwikkelingen en strategisch ingezette veranderingsprocessen vanaf het eerste uur meegemaakt. De prettige en constructieve samenwerking tussen hem en Carl en de gedeelde toekomstplannen bleken de perfecte chemie voor het aangaan van een partnerschap.
Focus op digitalisering
Mede door de pandemie versnelde de behoefte en noodzaak tot digitalisering. De opmars van digitaal documentenbeheer raakte in een stroom- versnelling. “Deze ontwikkelingen betekenden een cruciale evolutie in onze dienstverlening. We konden in een veranderende behoefte voorzien in een wereld die grotendeels op afstand werkte. Eenmaal weer terug naar kantoor, beraden bedrijven zich over de inrichting van nieuwe werkplekken en aanpassingen die hiervoor vereist zijn.”
Klanten doen verbazen
Het onderscheidende vermogen maakt Ricoh Document Center Haaglanden speciaal in deze van oorsprong maakindustrie. Daar ligt een belangrijke taak voor Carl, Gert-Wim en het gedreven team; bedrijven overtuigen van de uitgebreide diensten en services. Dit, door het creëren van flexibele werkplekomgevingen, waarin optimaal samengewerkt kan worden en technologie en informatie altijd en overal beschikbaar is. Veilig, efficiënt en duurzaam. De naam Ricoh krijgt een andere dimensie. “Ik zie toekomst in IT-dienstverlening en de digitalisering van documentenstromen. Daarmee kun je werkprocessen efficiënter inrichten”, zegt Carl. “Nu, drie jaar later, hebben onze klanten behoefte aan het totaalaanbod, maar weten lang nog niet allemaal dat wij dit ook bieden.”
Succesvol samenspel, digitale synergie
Hoewel beide mannen van een andere generatie zijn, vullen ze elkaar goed aan. Gert-Wim, 37 jaar, groeide op met informatietechnologie. Carl nadert de 60 en heeft samen met zijn vrouw en mede- directielid Margie het ondernemerschap voor Ricoh van de start tot heden laten groeien. Het leveren van nieuwe diensten betekent investeren. Dat blijft een risico als ondernemer. Carl heeft deze investeringen door de groeiende vraag naar digitaal documentmanagementoplossingen en het veilig, hybride inrichten van werkomgevingen, zeker niet voor niets gedaan.
Efficiënte IT- en documentoplossingen met één aanspreekpunt
“Voor de klant is ons totaalaanbod heel aantrekkelijk en vertrouwd. Er is maar één contactpersoon voor zowel de digitale omgeving als de print- oplossingen”, zegt Carl. De uitbreiding op het gebied van IT, documentmanagement en workflow automatiseringssoftware, past bij de visie van Ricoh; het zo efficiënt mogelijk inrichten van document- stromen en werkprocessen in een veilige en betrouwbare infrastructuur.
Partnership met diepgang
Gert-Wim begon als schoolverlater aan zijn commercieel avontuur als junior accountmanager en groeide door in een senior rol. “Ik denk dat ik juist door de veranderingen dit vak zo lang met plezier kon blijven uitoefenen”, beredeneert hij. “We voeren nu veel bredere gesprekken met bedrijven. Het gaat nu juist om het verbeteren van interne bedrijfsprocessen door onze uitbreiding van softwareoplossingen, IT-diensten en services.
De weg die we zijn ingeslagen, daar wil ik heel graag in meegaan.” Als partner en in de rol van commercieel directeur is Gert-Wim eind- verantwoordelijk voor alle commerciële zaken binnen Ricoh Document Center Haaglanden. “Wij begrijpen elkaar perfect en streven een gemeenschappelijk doel na”, zegt Carl.
Samen kom je verder
De open en transparante bedrijfscultuur is opvallend en waardevol. Carl: “Medewerkers aan ons blijven verbinden, dat is onze insteek.” Gert-Wim vult aan: “Investeren in medewerkers betekent niet alleen een mooie kerstattentie, het betekent ook elkaars talenten en kwetsbaarheden leren kennen en dat durven benoemen en benutten.” Ricoh Document Center Haaglanden staat open voor kandidaten in de sales. Op de vraag of je mbo- of hbo-geschoold moet zijn, heeft Carl een treffend antwoord: “Het gaat mij maar om één ding; zit er commercieel talent in diegene die de verkoop doet? Met betrekking tot ons nieuwe dienstenaanbod heb je wel inzicht nodig in de bedrijfsprocessen van de klant. Dáár past wel een hbo werk- en denkniveau bij.”
‘Wij hebben heel bewust een keuze gemaakt voor verandering’
“Een stap naar nieuwe product proposities maakt je niet gelijk succesvol”, legt Carl uit. “De klant moet ons als een andere partij gaan zien.” Gert-Wim: “Ricoh Japan heeft zich ten doel gesteld, dat in2025 Ricoh niet meer alleen herkend wordt als printerleverancier.” Ricoh Document Center Haaglanden ligt op koers en krijgt steeds meer bekendheid als allround dienstverlener op het gebied van digitalisering, documentmanagement-software en automatisering van bedrijfs- en werkprocessen. Een gevestigde bedrijfsnaam herkenbaar maken in een andere dienst verlening kost tijd, geld en geduld. Met de kracht en specialismen van deze twee zakenpartners en hun gedreven team, gaat dit zeker lukken.
I.s.m. INTO Business: Oscar Middeldorp | Tekst: Erna Kagenaar | Foto: John Brussel