071-402 00 19
eService
Officefood
Nieuwsbrief

Organisaties kunnen niet om een hybride werken-beleid heen

Organisaties kunnen niet om een hybride werken-beleid heen

Uit onderzoek onder 500 kantoormedewerkers in Nederland blijkt dat 15% van de organisaties een beleid heeft voor hybride werken. Ik schrik niet van dit (lage) percentage, maar ik sta ook niet te juichen. Toch weet ik zeker dat als je exact dezelfde uitvraag over een tijdje nog eens doet, dit aantal véél hoger zal zijn.

Zo heeft de Tweede Kamer inmiddels het wetsvoorstel aangenomen dat het voor medewerkers makkelijker moet maken om thuis te werken (de Thuiswerkwet). Als organisatie ontkom je er dus niet aan om serieus na te denken over hybride werkvormen, hierover een standpunt in te nemen en in overleg met je medewerkers afspraken vast te leggen in een beleid.

Beleid in de maak

Ik adviseer organisaties al jaren over nieuwe manier van werken en zo weet ik dat de meesten al druk bezig zijn om hybride werken nu écht vorm te geven. Hoe je het beleid inricht, hangt af van je medewerkers, de aard van de werkzaamheden en je organisatie als geheel.

Thuiswerkplek inrichten

Ik ken voorbeelden waarbij werkgevers bijdragen aan een uitbouw als zijnde thuiswerkplek. Dit is wel een uiterste. Sommige organisaties vergoeden 500 – 1000 euro per jaar voor de inrichting van de thuiswerkplek, anderen richten deze op maat in met de juiste apparatuur en meubels. Waarbij er per medewerker wordt gekeken wat er thuis nodig is om goed, gezond en ergonomisch te kunnen werken.

Beleid kans voor aantrekken en behoud talent

Wat ik in elk geval zie is dat veel organisaties uitpakken. Dit heeft mede te maken met de huidige krapte op de arbeidsmarkt. Een beleid voor hybride werken met goede voorwaarden maakt je aantrekkelijk voor nieuw talent. En kan eraan bijdragen dat je bestaande medewerkers langer behoudt. Medewerkers verwachten immers dat zij de vrijheid krijgen om hybride te werken.

Afspraken en spelregels vastleggen

Bovendien is het ook je zorgplicht als werkgever: zorgen voor veilige, gezonde werkomstandigheden. Dat geldt evenzeer als je medewerkers thuiswerken. Hoewel je hier dan veel minder grip op hebt, is het belangrijk om er alles aan te doen om dit te faciliteren. Dan is het essentieel dat je afspraken en spelregels goed vastlegt in een beleid. Waar relevant uiteraard in nauw overleg met medewerkers en de OR.

Wat leg je vast?

Wat neem je dan zoal op in een hybride werken-beleid? Denk aan werktijden en bereikbaarheid (wanneer wel, wanneer niet?), de locatie van werken, aantal dagen thuis – op kantoor, thuiswerkvergoedingen en vergoedingen voor de inrichting van de werkplek. Maar een beleid gaat verder. Neem ook regels op voor het nemen van voldoende pauze en rust. En stimuleer beweging. Je wilt niet dat medewerkers te lang achtereen werken en lichamelijke klachten of een burn-out krijgen. Neem dit mee en stel duidelijke kaders. Waarbij je de vrijheid van medewerkers om te werken hoe, waar en wanneer ze willen werken niet uit het oog verliest. Voor jezelf als werkgever, je organisatie als geheel én bovenal je medewerkers.

Factbook ‘Laat je werkplek écht voor je werken’: krijg de feiten en vorm je beleid

Wil je weten hoe je hybride werken tot een succes maakt in jouw organisatie? Download het factbook ‘Laat je werkplek écht voor je werken’. Hierin ontdek je de belangrijkste cijfers inclusief duiding en concrete adviezen. Ook lees je hoe andere organisaties hybride werken.