Seaway Heavy Lifting
Samenwerking op grote hoogte
Offshore aannemer Seaway Heavy Lifting werkt wereldwijd aan het transporteren, installeren en verwijderen van offshore constructies in de wind-, olie- en gasindustrie. Jarenlang hebben zij een nauwe samenwerking met het Ricoh Document Center Haaglanden waarin zij samen snel kunnen schakelen in verschillende processen.

Op de prachtige nieuwe locatie van Seaway Heavy Lifting in Zoetermeer heeft INTO Business een afspraak. Roy van der Aart en Jan Pieter Verweij van het Ricoh Document Center Haaglanden vertellen samen met Michael Witteman, Facility Manager van Seaway Heavy Lifting, a Subsea 7 company over hun jarenlange en vooral succesvolle samenwerking. Dit innovatieve bedrijf dat over de hele wereld actief is, heeft door de groei van het bedrijf in Nederland onlangs gekozen voor deze locatie. Michael Witteman van Seaway Heavy Lifting: “Dit is een innovatief bedrijf, we moeten elk project opnieuw uitvinden. We gebruiken hele zware apparatuur vaak midden op zee. Onze kracht is dat wij zware constructies van staal en ijzer van veelal miljoenen kilo’s transporteren, installeren en verwijderen. We zijn nu bezig met het plaatsen van een windmolenpark. Alles wordt berekend en over elk detail wordt wel tien keer nagedacht voordat het weloverwogen kan worden uitgevoerd. We veranderen dus niet snel van koers hoewel we ons zelf altijd opnieuw moeten uitvinden en dat maakt dit bedrijf ook echt bijzonder.”
Betrokkenheid
“Door de groei van Seaway Heavyy Lifting in Nederland en het feit dat het huurcontract afliep hebben we intern gekozen voor een eigendomspand. Toen de mogelijkheid voor een geschikt pand zich voordeed ging alles razendsnel. Op 17 oktober 2017 was de sleuteloverdracht en een paar maanden later op 30 april 2018 zijn wij deze nieuwe locatie ingetrokken.” Het pand is intussen helemaal gestript, gerenoveerd en gerestyled. Het gigantische gebouw is gemoderniseerd met vele elementen van glas en staal en heel ruim opgezet. Jan Pieter Verweij van Ricoh: “Onze samenwerking is al heel lang van kracht. We kennen elkaar al meer dan zeven jaar en vanaf het moment dat Michael Witteman deze functie van Facility Manager overnam van zijn voorganger is het contact alleen maar hechter geworden. Mijn collega Roy van der Aart heeft een aantal jaar geleden als Account Manager van het Ricoh Document Center deze klant in beheer gekregen. Uiteraard kijk ik vanuit mijn rol als Sales Manager mee en blijf ik betrokken. Dat komt misschien vooral omdat we elkaar persoonlijk goed kennen.
Dat Roy en Michael in het zelfde dorp wonen maakt het allemaal nog persoonlijker.” De nieuwe locatie bracht ook een nieuw beveiligingssysteem met zich mee met een toegangscontrole voor zowel medewerkers als gasten. Bij de poorten van glas kunnen medewerkers zich legitimeren met hun persoonlijke pas die met specifieke software toegang geeft tot het gebouw. De verhuizing was de mogelijkheid om te laten zien hoe goed we dit soort projecten kunnen sturen. Roy van der Aart: “Door onze nauwe samenwerkingsverbanden hebben we al in een vroeg stadium kunnen meedenken over de verhuizing van bepaalde machines, de infrastructuur en hebben we dit kunnen afstemmen met de IT mensen. Een deel van de machines was zeer recent vervangen. Natuurlijk moesten er een aantal machines bij en zo hebben wij gekozen om dit op het oude adres te laten leveren. Een maand voor de verhuizing zijn de machines geïnstalleerd en op actief gezet. Op deze manier werd alles al op elkaar afgestemd en gingen de juiste machines direct naar het nieuwe pand.”
Op vrijdag zijn alle printers verhuisd en de maandag daarop heeft het team van Ricoh samen met de IT mannen alles weer opgebouwd. Roy van der Aart: “Omdat er toch al gebruik werd gemaakt van toegangspassen hebben we samen met onze opdrachtgever Seaway Heavy Lifting gekozen om dit te koppelen aan de office printers. Door het beveiligd printen met een pas en het toepassen van deze software zijn er minder printers nodig en dat is beter voor mens en milieu. Tevens wordt er alleen hard copy gemaakt als het essentieel is. Dit levert een besparing op in het aantal afdrukken. Natuurlijk kost persoonlijk printen meer tijd, maar een document is hierdoor wel meer beveiligd. Toch kunnen medewerkers met hun pas op elke beschikbare printer binnen het netwerk printen en dat biedt perspectief.
Er is dus altijd een printer op kantoor waar je persoonlijk verbinding mee kunt maken. Doordat het printgedrag gekoppeld is aan een persoon of projectgroep kunnen we duidelijk zien wat het exacte verbruik is. Deze kosten kunnen we eventueel doorbelasten en waar nodig inspringen als er bijvoorbeeld teveel in kleur wordt geprint. Bij een groot document komt er een pop-up in het scherm met het advies om het via een repro machine te printen. Deze machine is speciaal geschikt voor grote documenten. Ricoh heeft zowel het aanbod als de software afgestemd op de werkwijze van deze organisatie.”
Toekomstperspectief
Michael Witteman zegt tot slot: “Dit bedrijf is enorm in beweging en er zijn hele grote opdrachten in de wereld waar we op dit moment mee bezig zijn. Daar moeten wij snel op in spelen en onze zakenpartners dus ook. Vanuit de ervaring die wij hebben met het Ricoh Document Center Haaglanden is dat er korte lijnen zijn. Hoewel Jan Pieter Verweij nu in zijn rol als Sales Manager minder betrokken is dan voorheen heeft Roy van der Aart dit stokje drie jaar geleden goed overgenomen en is de samenwerking mede door de verhuizing naar grote hoogte gestegen. Het actief meedenken als betrokken partij is voor ons heel belangrijk. Seaway Heavy Lifting is een bedrijf dat continue in beweging is en innoveert. Het Ricoh Document Center is een flexibele partner. Hierdoor zijn wij heel goed in staat om onze samenwerking de komende jaren te optimaliseren.”